As-soff

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu penolong-penolong (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa Ibni Mariam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)? Mereka menjawab: Kamilah penolong-penolong(agama) Allah! (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.

(As-soff:14)

Thursday, February 25, 2010

Motor...

boleh ke nie? tya seorang sahabat saya. Berat nie...nanti jatuh pulak, kita pergi jalan kaki je, bukan jauh sangat pon kedai Alia tue, sambungnya. Saya memandang sahabat saya tue, memang jelas terpancar diwajahnya meragui kemampuan saya untuk menunggang motor. Yela...motor tue sendiri mmg lebih besar dan berat dari saya, tp, saya yakin saya boleh menunggang motor tersebut walaupon motor tue berat dan agak susah utk digerakkan oleh saya..hihi... Saya terus mencuba utk menggerakkan motor tue keluar dari tempat parkingnya, alhamdulillah berjaya juga. walaupon motor tersebut berat, saya tahu bagaimana nak hendak menggerakkan motor tersebut(ada tekniknya). setelah motor ditolak keluar dari tempat parkingnya, saya terus menaiki motor tersebut, dan menghidupkan motor tersebut, sambil diperhatikan oleh sahabat baik saya td. apabila motor tersebut berjya dihidupn, saya senyum tersengih pada sahabat saya td..sambil mengajaknya naik motor bersama saya. tp...sahabt saya tue tak nak..takut katanya..x yakin pada saya.
sahabat saya berjalan kaki ke kedai Alia, manakala saya menaiki motor...Alhamdulillah berjaya juga...
bagi saya, pengalaman nie ada pengajarannya antaranya ialah walau sebesar dan seberat mana pon masalah yang kita hadapi, kita harus yakin kita mampu mengatasinya, apa yang paling penting ialah bagaimana kita nak menguruskannya, manusia adalah sebaik2 makhluk yang dicipta oleh Allah, kita mempunyai akal fikiran. Gunakan akal fikiran dengan bijaksana insyaAllah kita akan berjaya menghadapi setiap masalah yang berada dihadapan kita...

0 comments:

Post a Comment